Publicat el dia

Eduquem en les alternatives econòmiques

Quin coneixement tenen les persones joves de les economies transformadores? Fan ús de les finances ètiques? Compren productes de comerç just? Segueixen els principis de l’economia social i solidària? Al llarg de la segona quinzena de novembre, amb les companyes de l’Escola Lliure el Sol, vam fer el monogràfic «Diguem les coses pel seu nom: economies anticapitalistes a l’escola». La formació ens va permetre reflexionar sobre les alternatives econòmiques amb perspectiva local-global, aprofundint en les seves oportunitats i reptes, i vinculant-ho al dia a dia de les entitats educatives.

El monogràfic partia d’analitzar el capitalisme com un sistema que falla a molts nivells: sobreexplotació dels recursos, destrucció del medi, relacions cisheteropatriarcals, (neo)colonialisme, explotació infantil… A partir d’aquí, vam explorar els quatre grans moviments de les economies transformadores, que són les economies feministes, l’agroecologia, els procomuns i l’economia social i solidària, inclòs el comerç just i les finances ètiques. Quines alternatives a les pràctiques capitalistes aporten cadascuna d’elles i com es complementen? Però també, quins són els grans debats i contradiccions en les que es mouen? I tot plegat, ampliant la mirada més enllà d’allò local per tenir en compte també les relacions entre els anomenats Sud i Nord Global i els seus impactes. 

A través d’aquestes preguntes, i amb la participació de FETS, vam poder aprofundir en les finances ètiques com a alternativa a la banca convencional. També vam fer una introducció al comerç just, que busca acabar amb les asimetries i vulneracions de drets que es produeixen en les cadenes de subministrament internacional. El treball sobre el comerç just es va completar amb una ponència de la cooperativa Alternativa3, elaboradora de cafès, xocolates i sucres, entre d’altres productes de comerç just. Finalment, vam tenir un espai per preguntar-nos i compartir de quina manera incorporem les alternatives econòmiques a les entitats educatives, tant en clau pedagògica – com eduquem en aquestes alternatives? – com en clau organitzativa – com deixem de reproduir pràctiques capitalistes?

Durant el monogràfic hem identificat diverses iniciatives transformadores que les entitats ja duen a terme, com les pràctiques assembleàries i d’autogestió, i la sensibilització en matèria de sostenibilitat. Però també hem recollit noves accions i reptes de futur: més formació, sensibilització i canvis en hàbits de consum. Tot plegat amb l’objectiu de fer política en clau pedagògica i organitzativa des de les entitats per tal de transitar cap a un sistema més just i sostenible que no deixi ningú enrere. 

En definitiva, ha estat una experiència enriquidora tant per a les formadores com per a les participants que esperem repetir perquè creiem que és un espai carregat de potencial transformador.

NOTÍCIES RELACIONADES