Verd o fals? Que no ens enganyi el greenwashing capitalista!

Darrerament s’ha parlat molt del greenwashing de les grans empreses capitalistes que inverteixen en accions i campanyes de comunicació per fingir ser tan verdes i sostenibles com les crisis que hem d’afrontar ho requereixen.

Tot i així, no sempre és fàcil reconèixer quan es tracta de greenwashing, ja que aquestes grans empreses compten amb la complicitat dels grans mitjans de comunicació. Per aquest motiu, ens hem unit cinc entitats (Justícia Alimentària, FETS, l’ODG, Opcions i LaCoordi) per analitzar les tècniques amb què els principals bancs de l’ÍBEX 35 i cinc marques clau de l’alimentació ens intenten enganyar perquè creiem que el seu compromís amb el planeta és ferm.

Per fer-ho, hem encarregat a les companyes de LaMarea una anàlisi de premsa del darrer any en què podem comprovar els contrastos entre “allò que diuen” i “allò que fan” dels principals bancs espanyols de l’ÍBEX35 i de les 5 grans empreses de l’alimentació que hem comentat (podeu consultar la seva recerca en alimentació i en banca). Fruit d’aquest treball, hem preparat dos podcasts i una campanya a xarxes per desemmascar el seu maquillatge verd! I recordar, com sempre, que tenim alternatives que sí que tenen un compromís ambiental ferm, com ara les finances ètiques, el comerç just i d’altres iniciatives de l’economia solidària.

PODCASTS

DESMAQUILLEM LES GRANS MARQUES A LES XARXES!

Suma’t al repte viral #VerdoFals per mostrar pràctiques sospitores de ser greenwashing de les grans marques que tenim al voltant.

Només has de pujar un foto a twitter, facebook o instagram i etiquetar @lacoordicat (a twitter i facebook), @lacoordi (instagram) i afegir el hastag de la campanya #VerdoFals.

A FONS

NOU!!! Així funciona el greenwashing a Santander, Mango i Danone, de Manel Rius. Crític.

Presentem un recull d’articles sobre greenwashing al sector alimentari i financer.

1. Siete formas de saber si tu banco hace greenwashing. Global Alliance For Banking On Values.
2. Existeixen els fons d’inversió sostenibles?, de Sandra Vicente. Diners a Contrallum, a Crític.
3. Acción global por el clima. ¿Qué impacto tiene tu banco sobre el clima?. ValorSocial.
4. Les contradiccions de l’aposta sostenible de la gran banca, de Marc Font. Opcions.

5. Menjar ràpid i greenwashing, de Brenda Chávez. Opcions.
6. Greenwashes i socialwashes: com decodificar-los, de Brenda Chávez. Opcions.
7. Publicitat, dones i ‘feminiwashing’, de Brenda Chávez. Opcions.
8. ¿Se puede garantizar el consumo de fresas sin huella de esclavismo femenino?, de Marc Casanovas. La Vanguardia.
9. Los alimentos de kilómetro 0 cganan terreno entre los consumidores, de Miguel Ángel Medina. El País.
10. Dudas nutricionales: ¿Son fiables los sellos de los productos que consumimos?, de Begoña González. El Periódico.
11. “Las mentiras que comemos” denuncia en Valencia el engaño de los productos “eco” en la alimentación, de Raquel Andrés Durà. La Vanguardia.
12. Biocultura denuncia el greenwashing de la industria. Ràdio4.
13. Entrevista a Justícia Aimentària. Menja, Actua, Impacta.
14. El buit legal darrere dels productes alimentaris amb segells BIO o ECO. À punt.