Publicat el dia

“Quan desenvolupem un producte amb artesanes, desenvolupem les persones que hi ha al darrere”

Parlem amb Indro Dasgupta, membre de Craft Resource Center (CRC).

Quina és la visió del CRC? A qué et dediqueu?

El nostre objectiu final és que els sectors marginats de la societat aconsegueixin l’autosuficiència econòmica, i per aconseguir-ho fomentem l’ús de les habilitats inherents en totes les persones, el talent i la destresa ( introduïm tecnologia alternativa quan és necessari), fomentem l’aprenentatge en persones sense formació, creem dissenys de productes actuals i presercem la dignitat del treball en un sistema ètic, ecològic, sostenible i de comerç just.

Què tenen d’especial els vostres productes?

Productes signifiquen persones: la primera raó per la qual els nostres productes són molt especials per a nosaltres i estem molt orgullosos d’ells és que no veiem els productes com només un “producte”. Per a nosaltres, són les persones darrere del producte les que són més importants. Per tant, quan desenvolupem un producte amb artesanes, desenvolupem les persones que hi ha al darrere. El producte és un mitjà perquè els artesans artesanes es aconsegueixin la independència econòmica i la sostenibilitat.

La necessitat primordial d’una família artesana és tenir els diners per portar dos àpats cada dia a taula. Per això prefinanceem les produccions. Moltes organitzacions desenvolupen productes exquisits que triguen dies i mesos a estar acabats, i només aleshores es paga als artesans, fet que suposa que no cobrin durant mesos.

També fem tot el possible per crear els productes per als mercats del nord utilitzant tècniques manuals i recursos locals. Els nostres productes aporten valor a la consumidora. No és caritat. és una proposta de valor i, també, un vot per un món més equitatiu.

Atès que la CRC forma part del moviment global del comerç just, sempre intentem deixar empremta d’un caràcter que es pugui identificar amb el país o regió d’origen (Índia). No s’ha d’assemblar a cap producte que provingui de la Xina ni a cap producte fet a màquina. Això dona als nostres productes un valor especial.

Els nostres productes tenen un valor molt alt (és el feedback que hem rebut de diversos compradors al llarg dels anys). El principi que seguim és que tot el que desenvolupem ha de tenir un preu final que atraigui els nostres compradors. És un requisit fonamental de qualsevol producte. Això s’aconsegueix aconseguint un bon equilibri entre l’estètica del producte i la quantitat de treball que es requereix per crear-lo. 

Fem productes respectuosos amb el medi ambient, i no només ara que això és moda. Sempre ens hem centrat en productes sostenibles, reciclatge i upcycling, i en l’aprovisionament local de matèries primeres. De fet, vam ser els primers a començar a utilitzar l’eco-cuir.

També estem molt orgullosos que en la majoria dels nostres productes participen múltiples grups d’artesanes. Intentem connectar el grup productor que està produint la matèria primera, amb el grup productor que està elaborant el producte, amb al grup de productors que està fent el cosit final o l’acabat. Això genera múltiples oportunitats d’ingressos per als artesans a partir d’un sol producte.

Com treballeu per contribuir a l’empoderament de les dones i a la igualtat de gènere?

Quan tenim opció, contractem dones a CRC. Treballem activament amb les organitzacions de dones per augmentar les seves habilitats i ingressos i promovem grups d’artesanes majoritàriament femenins.

Podries parlar-nos una mica de la Swikriti?

Swikriti és un grup de dones autogestionat de Salkia, Howrah, Bengala Occidental. Va començar com una ONG per impartir habilitats artesanals a les dones de les llars indígenes. Es van formar en impressió batik, treball de ganxet, brodats de Kantha i sastreria per ajudar-los a obtenir ingressos addicionals. Això els ajudaria a pagar l’educació, la salut i la millora dels estils de vida dels seus fills. El grup es va unir al CRC el 2011 i es va beneficiar dels programes de desenvolupament d’habilitats professionals.

Swikriti fabrica sarongs, bufandes i penjadors de paret i és ajudat integralment per CRC a través de la formació, el desenvolupament del disseny, el subministrament de matèries primeres i la seguretat dels mercats. A part, el grup ha après a prendre iniciatives pel seu compte per desenvolupar mostres. Les dones són ara econòmicament independents i gaudeixen de la dignitat social que això comporta.

Què pot fer una persona consumidora per assegurar-se que el que compra no afecta de manera negativa les treballadores que el produeixen o el medi ambient?

Les consumidores han de comprar menys productes nocius per al medi ambient, menys plàstic, reciclar productes i reutilitzar, així com comprar més productes artesanals i de Comerç Just.

Craft Resource Center

NOTÍCIES RELACIONADES