Justa Trama és la cadena solidària de cotó orgànic que s’organitza des del cultiu orgànic i agroecològic del cotó fins a la producció de roba. Som més de 500 persones involucrades i estem a les 5 regions del Brasil. És la nostra marca i les nostres cooperatives i associacions centrals les que conformen tot aquest procés.
Parlem amb Nelsa Ines Fabian, membre de Justa Trama.
Com va sorgir la idea de crear aquesta entitat?
Justa Trama sorgeix en el procés dels Fòrums Socials Mundials, quan vam fer bosses per a l’esdeveniment i en treballar conjuntament cooperatives i associacions, sentíem el repte de deixar de comprar el teixit al mercat capitalista i fer nosaltres tot el procés de producció. Això va començar el 2005.
Què destacaria com a tret distintiu de les teves robes?
La nostra roba és orgànica, no hi ha verí en el procés de plantació (el cotó convencional té el 25% dels agrotòxics del món). A més, com que tots som cooperatives i associacions promovem el valor just a cada pas i amb la distribució justa dels ingressos ens enfrontem a la desigualtat social.
Com treballeu la igualtat de gènere?
Aquest tema és molt important per a nosaltres. Avui la major part de la direcció són dones, i ja podem trobar dones propietàries de plantacions de cotó. També tenim grups de Justa Trama que estan formats només per dones.
Quins canvis creus que s’han aconseguit fet gràcies al projecte?
Tot el procés viscut a La Justa Trama transforma la vida i les perspectives de futur; allunyant-nos del món capitalista treballem per un altre món que és possible en el marc de l’economia solidària i el comerç just.
Les diferències amb les empreses convencionals són profundes: des de la forma en què es produeix, que no té cap respecte pel medi ambient, en la manera de valorar les treballadores implicades i en la manca d’autogestió i en el repartiment del resultat del treball.
Quines accions preneu pertenir cura del medi ambient?
Com dèiem abans, plantem sense usar agrotòxics, disposem de plaques solars per generar energia neta, recollim l’aigua de la pluja i aprofitem totes les restes generades en la confecció per produir nines i jocs, així no generem més residus.
Què pot fer una persona consumidora per assegurar-se que el que compra no té un impacte negatiu en les treballadores o el medi ambient?
La consumidora necessita informar-se, saber d’on prové el seu producte, qui produeix, com es produeix. Tenim aquest repte d’informar més sobre el nostre producte i de provocar que les consumidores i els mitjans de comunicació estiguin més preocupats per això.
Em pregunto: si la gent sabés quant de verí té la roba convencional de cotó, la compraria igualment? Per això, a banda d’informar millor, també hi ha d’haver més oferta de productes ecològics perquè la gent pugui triar.