Publicat el dia

La facturació de comerç just augmenta un 7% a l’estat espanyol i supera els 156 milions d’euros

156,2 milions d’euros va ser la facturació obtinguda pel Comerç Just a Espanya durant 2023, el que suposa un creixement de 10 milions d’euros, un 7% més respecte a l’any anterior.

Després de l’aturada que va suposar la pandèmia, període en què el ritme de creixement es va moderar, en l’últim exercici el sector ha recuperat la força. La Coordinadora Estatal de Comercio Justo (CECJ) ha publicat les dades més significatives d’aquest moviment de l’Economia Social i Solidària.

Des de 2020, la facturació de comerç just a l’estat espanyol no havia deixat de créixer però el seu ritme s’havia estancat, amb augments d’entre el 0,3% i el 1%. Però l’últim any el sector ha recuperat la força amb un increment del 7%, de 10 milions d’euros més respecte a 2022. Aquest creixement s’ha produït gràcies a l’augment dels ingressos de les organitzacions importadores de comerç just, així com de les vendes de productes amb certificació Fairtrade per part d’empreses convencionals.

Amb aquesta xifra global, el consum mitjà per habitant de comerç just a l’estat durant 2023 va ser de 3,20 euros.

“Encara que estem lluny dels nivells de consum d’altres països europeus, el nostre país té molt potencial de creixement en el desenvolupament del Comerç Just”, explica Laura Rubio, directora de la CECJ.  “A França, la facturació de comerç just l’últim any ha superat els 2100 milions d’euros gràcies, entre altres aspectes, al reconeixement legal que té el sector. Des de la CECJ reivindiquem que la futura Llei d’Economia Social incorpori també el comerç just”, afegeix L. Rubio. 

Prop del 82% del consum de productes de comerç just es va produir als supermercats i grans superfícies, que guanyen quota de mercat respecte a l’últim any. El segon canal de distribució és l’hostaleria (el sector HORECA: hoteleria, restauració i càtering) amb un 12,7% del total. En tercer lloc, se situa el petit comerç, amb el 5,1%. En aquest grup se situen les botigues especialitzades de Comerç Just gestionades per les organitzacions de la CECJ la facturació de les quals es manté respecte de l’any anterior en 4,5 milions d’euros.

Evolució de les vendes de comerç just a l’estat espanyol:

Per productes, l’alimentació continua sent la gran protagonista del comerç just, amb més del 96% de les vendes. Dins aquest bloc el cacau i els dolços, que generen el 76,8% de la facturació, són els més venuts amb gran diferència en relació a la resta de producte. El cafè, producte emblemàtic del Comerç Just, es manté amb un 15% de les vendes. El te i altres infusions així com els altres productes d’alimentació (arròs, cereals, pasta, begudes…) conserven el seu pes al sector. 

D’altra banda, en relació amb els productes que no són alimentació, els articles de tèxtil (roba i llar) són els més venuts amb un 2,7% del total. El segueixen els complements i la decoració. Els productes d’higiene i cosmètica natural descendeixen les vendes però lleugerament.

Pel que fa a les certificacions que garanteixen el compliment dels principis del Comerç Just (drets laborals, humans, preus que cobreixen costos de producció sostenible, pràctiques justes i democràtiques, cura del medi ambient), el 95,8% de les transaccions va procedir de productes amb el segell Fairtrade. Una part (6,4%) va ser distribuïda per les organitzacions importadores de la CECJ, però la gran majoria (89,4%) va ser fruit de les vendes d’empreses convencionals. La resta correspon a productes de comerç just amb altres certificacions.

El mercat de comerç just a Espanya s’abasteix de manera directa de productes procedents de 131 cooperatives i organitzacions productores de 46 països. Els països amb què es genera un volum comercial més gran són Perú, Índia, Uganda, Paraguai i Guatemala. Amèrica Llatina és la regió més beneficiada per les compres de Comerç Just fetes al nostre país, seguida d’Àfrica i l’Àsia.

El cacau i el cafè de comerç just compten amb una procedència molt àmplia, es produeixen a 15 països diferents. En el cas del cafè destaquen per volum comercial Uganda, Nicaragua i Guatemala, i el cas del cacau, la República Dominicana, la Costa d’Ivori i el Perú. D’aquest últim també se n’importa la quantitat més gran de sucre de canya, juntament amb el Paraguai, les Filipines i l’Equador. Finalment, els articles tèxtils i d’artesania procedeixen principalment d’Àsia i, en particular, d’Índia i Turquia. 






		

NOTÍCIES RELACIONADES